--InGatLah AsAl UsUl Mu--


"Shukri.... nanti kalau dah pergi tempat orang.. jangan lupa diri, ingat balik dari mana kamu datang... nilai siapa diri kamu.."

Urm.... ayat macam ni membuatkan aku percaya, selagi kita tidak lupa siapa diri kita, kita akan terus dapat berpijak di bumi yang nyata... tapi... kenapa aku rasa orang yang aku kenal ni dah lupa ek... mungkin sebab aku xsebijak dia kot... mmg ramai yang cakap bila kita masuk U... macam-macam akan berubah... persekitaran, pemakaian, kelakuan dan hati... dulu bila aku nak masuk U, ada yang pesankan aku.. nanti bila disana jangan la berubah hati plak ek... aku pegang ayat tu... tapi kenapa jadi sebaliknya..? aku tertanya-tanya diri aku ini... apa salah aku..? sebab kerana aku sibuk..? bukan sengaja aku nak menyibukkan diri... tapi aku ada tugas yang perlu diselesaikan... aku xdapat jadi macam orang lain dimana masa luang mereka terlalu banyak... hinggakan aku kadang-kadang jeles dengan mereka...

ingat balik dari mana kita datang, mungkin ramai yang ketawakan aku sebab aku bercakap dalam loghat kedah... tapi aku bangga sebab aku datang dari negeri kedah.. aku tahu mana asal usul diri aku... aku tahu mana orang yang aku sayang.. aku tahu mana tempat yang aku selesa.. kan indahnya kalau engkau juga merasakan begitu... tapi sayang... apa yang aku lihat... engkau bukan lagi seorang yang seperti dulu.. cakap pon dah kena berubah... dah xboleh nampak kedah dah..

aku xmampu nak menahan dirimu... cuma doa dan nasihat yang dapat ku sampaikan... maafkan aku jika pernah melukakan mu... jangan lupa asal usul mu...

Comments

Popular Posts