Posts

Showing posts from 2014

Ke Mana Hala Tujunya?

Image
Assalammualaikum dan selamat sejahtera,

hehehe... dah lama juga tak jengok ke sini.. sebab sejak dua menjak tiga menjak ni (tiru lawak dalam filem) agak busy sikit. maklum la, banyak pula kerja nak dibuatnya. Hehehe.. anda semua sihat ker? mesti la sihat sejahtera kan (kita doakan yang terbaik)... setelah sekian lama berfikir, tiba-tiba terlintas di fikiran tentang ke mana kah hala tuju aku sebenarnya.. Masih mencari disini.. disana.. disitu.. mungkin ramai juga kan pernah alaminya... eh? yer ker tak pernah?.. hehehe.. Bukan tak pernah bersyukur dengan apa yang ada.. tapi dengan zaman yang semakin mencabar ni.. kita perlu ada matlamat juga.. dan perancangan tentang kehidupan kita.. sebab aku pernah terdengar ayat yang selalu orang ungkapkan.. "JIKA KITA GAGAL MERANCANG, KITA MERANCANG UNTUK GAGAL". Jadi, sudah tahu ker ke mana hala tuju kita untuk menghadapi dunia yang semakin mencabar ni.. Mari sama-sama kita berfikir sejenak dan mula menilai diri sendiri untuk kita lebih m…

Adakah kekurangan kita masa?

Image
Assalammualaikum dan salam sejahtera,

Rasanya dah lama tak update apa-apa kat sini,
tak tahu la sama ada terlalu sibuk atau tidak ada mood nak buka blog.
kadang-kadang rasa macam ada idea nak menulis tapi akibat kekangan masa,
niat itu dilupakan begitu saja.

Dari sini kita boleh lihat, semakin kita dewasa semakin banyak tanggungjawab yang perlu kita lakukan.
tidak lagi sama seperti kita dialam kanak-kanak dan remaja dahulu, begitu banyak masa dihabiskan dengan kawan-kawan seperti melepak dan bersuka ria.

adakah kita semakin kekurangan masa?
24 jam sehari itulah yang dilalui dari kecil sehingga kita dewasa,
cuma membezakannya adalah tanggungjawab yang dipikul.
semakin banyak yang perlu dipikul dalam seharian.

jadi apa yang perlu dilakukan adalah.....
aku perlu pelajari bagaimana cara menguruskan masa.
kerana masa itu beharga dan jangan membazirkannya..
hehehe.. terima kasih..

2014.. Azam baru atau hanya bawa yang lama...

Image
Alhamdulillah,

sempat juga menjejakkan diri sehingga 2014, jadi apa penambahbaikkan yang ada didalam diri ini jika nak dibandingkan dengan tahun lepas. Jika nak menanam azam, dapat ker aku follow azam aku tu sebab tak pernah aku berazam.. hehehe..

Untuk tahun 2014 aku kena la ubah diri aku ni menjadi lebih baik dari tahun sebelumnya. Pada tarikh 1/1/2014 adakah sama apa yang aku buat pada 1/1/2013 atau lebih teruk lagi..

kadang-kadang masuk tahun baru ja azam kita tulis depan orang macam-macam dan bagai-bagai, tetapi selang ja dua tiga hari, lupa la nak buat dan tertangguh sampai bertahun lamanya. Bila masuk tahun lagi satu, pasang lagi azam baru sedangkan yang lama pon tak tercapai.

Tak salah nak punyai azam jika kita sendiri dapat disiplinkan diri untuk mencapainya. bukan tulis azam dekat media sosial hanya semata-mata nak bagitahu semua orang azam kita, tapi tak pernah nak jayakannya.

Ada juga yang letakkan azam yang diri sendiri pon tak mampu nak mencapainya, hanya semata-mata nak…