Fotografi - Pengetahuan asas dalam mengendali kamera DSLR

Assalammualaikum dan salam sejahtera.

Untuk pertama kalinya aku buat posting pada tahun 2018. (sila tepuk tangan sikit).

Kali ni aku nak terangkan secara santai sajalah berkaitan fotografi. Ramai yang selalu datang kat aku dengan masalah-masalah seperti berikut.. jeng jeng jeng:-

1) gambar gelap/cerah sangat
2) gambar blur
3) macam mana kalau tak nak pakai auto

jadi dekat sini aku kongsi sikit apa yang aku tahu la. Dalam perkara asas ni kita kena tau 3 perkara utama nak pakai DSLR.

1) ISO
2) Shutter Speed
3) Aperture

3 benda kat atas tu hampa mesti kena tau.. kiranya perkara wajib la sebab kalau tak tau macam mana hampa nak guna kamera DSLR tu. nanti cakap kata kamera tu plak tak baguih. tapi benda ni bukan untuk kamera DSLR ja.. ini benda asas untuk semua kamera tau.. kalau nak pakai manual la.. kalau setakat nak pakai auto.. mana pernah ada orang nak ambik tau..

zaman sekarang ni dah mudah, banyak kita boleh belajar di internet. macam gambar kat bawah ni kalau kita nak fahamkan macam mana 3 perkara kat atas tu.


jadi kepada hampa yang baru nak berkecimpung., aku doakan semuanya berjalan dan berjalan dengan lancar.. sama-sama kita berada dalam dunia nih.. kalau hampa tak faham jgk boleh la contact aku.. mana tau boleh bagi penerangan dengan lebih terperinci. ok daaaa...

Comments

Popular posts from this blog

Tempat Syiok - Bangi Sentral Syurga para Hijabster!!

Pesanan 1: Tanpa sedar doa tiada duit

CaBarAn BeKeRjA....