Super Ayah

Hari ni ayah jaga firas sebab ibu kena masuk kerja, masa mula2 dulu rasa takut juga nak jaga sebab tak ada pengalaman lagi. tapi disebabkan terpaksa juga ayah jaga. Tapi sekarang dah tiada masalah sebab Firas kan budak baik. hehehe..

awal pagi Firas dah menangis nak ikut ibu keluar, jadi ayah kena la ambik jalan penyelesaiannya. cuba teka apa dia.. hahaha.. mesti la bawa Firas jalan-jalan kat luar. lepas main kat luar, balik rumah bagi Firas tengok tv cerita upin dan ipin, nasib baik ibu ada buat cucur semalam, boleh la bagi Firas makan dulu sementara nak tunggu sampai pukul 10 pagi.

Tepat pukul 10 pagi, cakap ja kat Firas "nak mandi x?" terus dia belari p bilik air nak buka baju sebab Firas suka main air. Aku tiba-tiba teringat yang semalam ada beli buih sabun kat Putrajaya, apa lagi kami dua main buih sabun la dalam bilik air, habis basah baju aku sebab Firas baling dengan air.

Habis Firas mandi, bagi pakai pamper, baju dengan seluar. tapi Firas jenis tak suka pakai pamper, lepas pujuk sikit-sikit. terus dia pakai walaupon sambil menangis. lepas siap ayah upah Firas makan pula, nasi dengan sup ayam. berselera Firas makan, habis satu pinggan nasi. lepas tu, ayah kena sapu la bekas-bekas nasi yang tumpah tu.

lepas makan, aku buatkan susu untuk Firas. Minum punya minum ingatkan nak tidoq dah, tapi boleh pula dia nak sambung main. Apa lagi, kepintaran ayah mula berfungsi didalam kepala otak ni, aku ajak Firas duk dalam bilik lepas tu aku buat-buat tidoq.. mula-mula memang dia duk main lagi tapi atas katil la, lepas tu bila dia dah boring dan tengok bapak dia boleh pula sedap ja tidoq, dia pon tidoq sebelah aku. Jadi selesai la masalah aku disini.

masa Firas tengah tidoq ni la aku buatkan makanan untuk aku makan tengah hari, mandi tengah hari, sembahyang. bila semua tu dah selesai, aku pon layan la main game (sapa cakap bila dah kawen ada anak tak boleh layan game).

dekat pkl 5 petang Firas pon bangun dari tidoq, mula-mula dia nak menangis juga la sebab cari ibu dia tak jumpa lagi. aku pon ambik Firas dan dukung bawa p bancuh susu dia sebab nak bagi mandi lepas minum susu. Kalau bab mandi ja, mood Firas sentiasa berubah menjadi baik. hahaha..




Selesai mandi dan bagi pakai baju semua, aku ajak Firas duk depan main mainan dia sebab banyak sangat dia tengok TV dengan phone. Jadi aku lekakan dia dengan mainan, lepas tu ajak sepak-sepak bola pula.

bila dah lepas pkl 7 malam, ibu pon balik dari kerja. yeah.. ayah dah boleh berehat. sekian saja perkongsian hari ini bila menjadi "SUPER AYAH"
"Lelaki pon boleh menjaga anak asalkan diri sendiri mahu"


Comments

Popular Posts